Produk

Thursday, April 26, 2012

me + beauty...

Salam semua...semuga ceria selalu hendaknya....

wanita & kecantikkan memang x leh nak dipisahkan...x kira la seseorg wanita itu sememangnya dilahirkan cantik atau tidak, mereka pasti berkeinginan utk kelihatan cantik...

Setiap org pasti mempunyai definisi 'CANTIK' mengikut kaca mata masing2...Namun kecantikkan ini adalah sesuatu yg relatif. Cantik bagi seseorang tp tidak begitu bagi org lain..

Aku berkeinginan utk 'cantik' sejak dari kecik lagi sbb nyer masa kecik2 aku nih blh di kategorikan Sibudak  hitam...kulit agak gelap walaupun my mum keturunan Cina. But maybe sbb my late grandmother was Siamese kot sbb tu kulit aku agak gelap...(now, my little one si Qaseh plk mewarisi kulit mcm aku dulu2...kulit org Siam)...hehehehehe...

Masa kecik2 dulu (dalam umur 10 thn kot), aku dh mula terpikir macamner nak dptkan kulit yg putih (masa tu aku pikir putih = cantik)...so, apa yg aku buat ialah aku amik  putih telur (ayam kg) dan campur dgn biji buah timun batang..dan aku lumurkan kat muka...memang bau agak hanyir& busuk  tp yg penting hasilnyer memang superbbb...kulit mjadi lebih tegang dan bersih...


                                                                                 +
                            
                                                                                 =


Inilah aktiviti aku time kecik2 dulu...nak beli masker sndiri time tu xder duit...so, ini saja yg mampu aku lakukan...

Bila dh meningkat dewasa, maksud aku bila dh masuk 'u' aku dh ader duit sikit...aku start beli masker mustika Ratu...heheheheheh...nak cntik punya pasal kan...

Oppss...aku terlupa satu part masa tingkatan 4, aku cuba2 pakai krim Fair& Lovely...So far, hasil dia pun ok gak...

Berbalik kpd citer Mustika Ratu...produk yg aku guna ialah Masker Bengkong, Masker tomat dan Peeling Kulit Kerang...time tu aku beli benda alah nih kat Mydin, memang murah giller...

So, apa yg aku buat ialah :-

1st step :- Stim Muka/wajah

Lakukan stim wajah (spa) di rumah YG akan memberi faedah kepada kulit dan menurunkan tekanan pikiran. Caranya: sediakan air mendidih pada  mangkuk besar,..anda blh jgk  masukkan beberapa titis minyak lavender.Masa zaman aku dulu x der 'minyak lavender' nih. Kemudian, hadapkan wajah ke atas mangkuk, dan tutup kepala dengan tuala untuk memerangkap wap.Stim muka perlu utk membuka liang2 roma di muka bagi memudahkan proses mengeluarkan blackhead/whitehead...


Untuk pengetahuan semua, air suam dpt membuka liang2 roma manakala air sejuk pula blh mengecilkan liang2 roma. Lakukan stim wajah ini selama 10-15 minit.
Kemudian, lapkan muka yg dh pastinya basah ngan wap2 air panas td dgn tuala yg kering.

2nd step :- Peeling Kulit Kerang

Langkah seterusnya ialah pemakaian Peeling Kulit Kerang.Fungsinya sama mcm scrub utk membuang kulit mati dan jg untuk mengeluarkan blackhead/whitehead. Proses pertama td iaitu stim muka adalah utk memudahkan proses yg kedua ini. My advise la kan, pada saper2 yg nak dptkn kulit yg halus & mulus, tlg lah jgn kasi blackhead/whitehead terkeluar dr pori2 muka anda...


                                                                             +


Campurkan peeling kulit kerang td ngan air sari mawar putih. Jgn terlalu cair & terlalu pekat..sedang2 ajer...lumurkan dimuka dan biarkan separuh kering kemudian gosok  dengan arah memutar perlahan-lahan. Bilas dengan air. Dipakai 2x seminggu...

3rd step :- a) Masker Bengkoang


                                                                               +


Diproses dari sari buah bengkoang yang berguna untuk kulit wajah yang bernoda, sehingga kulit menjadi cerah. Campurkan masker dengan Air Sari Mawar Putih, lumurkan pada wajah kecuali mata dan mulut selama ± 10 minit. Bersihkan dengan air (dipakai 2x seminggu).
Pemakaian yg teratur akan mjadikan kulit wajah mjadi lebih cerah & berseri.

            
  b) Masker Tomato 

                                                                                   +



Diproses dari sari buah Tomato yang mengandung vitamin A, B dan C. Pemakaian secara teratur akan menyegarkan dan menghaluskan kulit wajah Anda. Campurkan masker dengan Air Sari Mawar Putih, oleskan pada wajah kecuali mata dan mulut ± 10 minit. Selanjutnya bilas dengan air hingga bersih.

Ketika memakai masker tomato ini kulit akan terasa sedikit sakit/pedih tetapi yg bestnyer anda akan terasa akan ketegangan ketika memakai masker ini.

Tips utk cantik ialah RAJIN.Anda kenalah rajin memakai semua benda alah ini utk mdapatkan kulit wajah yg sihat & berseri. Kebanyakkan yg sy jumpa & minta tips ngan sy bila sebut pasal kena RAJIN terus ckp yg tu lah yg plg malas nak waat...huhuhuhuhu...dik, nak cntik kena rajin yer..kalau malas...hmmm x tahu la...sndiri pikir la yer...


Selain kena RAJIN, anda sebenrnya kenalah KENAL & PAHAM ngan jenis kulit muka/wajah anda sendiri.

Cth mcm sy, dulu sy perhatikan kulit sy memang x leh nak pakai krim malam atau yg seangkatan dgnnyer. Kalau sy pakai jgk kulit akan naik jerawat. So, sy x pakai krim malam. Lps cuci, pakai toner & biarkan kulit anda berehat secukupnya.

Lg satu, tips jgn sesekali tidur dgn make up di muka. Tolong ler bersihkan dulu make up anda.Bagi lah ruang utk kulit anda berehat & bernafas. Ramai yg sy tnya, make up dh dicuci ker sebelum tido, ada yg kata x sempat la...ngantuk sgt2...dan bermacam2 alasan lg...NO...anda kena bersihkan make up anda sebelum tido k..Ingt itu...

Rasenyer nak stop kat sini dulu...ader bnyk tips2 yg nak dikongsikan bersama anda...so, juz tunggguuu...
next update k...

Wassalam...











                            




No comments:

Post a Comment